Dyrevelfærd som brandingfaktor for økologien
Januar 2026 – December 2026
Om projektet:
Forbrugerne forbinder økologi med høj dyrevelfærd – og det er med god grund. Økologiske landmænd arbejder ud fra klare principper om naturlighed, sundhed og respekt for dyrene. Alligevel er økologisk kød stadig et nicheprodukt, og det er nødvendigt at styrke fortællingen om, hvordan økologien faktisk gør en forskel for dyrene.
Projektet "Dyrevelfærd som brandingfaktor for økologien" sætter fokus på de gode løsninger og erfaringer fra økologiske landmænd, der arbejder målrettet med at forbedre dyrevelfærden. Det handler bl.a. om:
- Ko og kalv, der får lov at være sammen
- Forebyggelse af halebid hos grise
- Nye racer af æglæggere for at undgå brystbensbrud
Men dyrevelfærd handler ikke kun om etik – det har også en klimaeffekt. Forskning fra Aarhus Universitet viser, at sundere og mere velfungerende dyr kan reducere landbrugets klimaaftryk. Bedre dyrevelfærd er altså både godt for dyrene, forbrugerne, klimaet og økologiens konkurrenceevne.
Kontaktperson fra Økologisk Landsforening:
Mette Villekær
Projektperiode:
Januar 2026 – December 2026
Deltagere/målgruppe:
Forbrugere
Finansiering:
Støttet af Fonden for økologisk landbrug