Øget økologisk eksport gennem branding af Danmark som foregangsland

Januar 2026 – December 2026

En kvinde i et supermarked åbner døren til et køleskab, med et stort rødt Ø-mærke på døren.

Om projektet

Dansk økologi er kendt for sin høje kvalitet, sporbarhed og bæredygtighed – men potentialet for eksport til nære europæiske markeder er langt fra udnyttet. Mange internationale beslutningstagere mangler viden om økologiens principper og de styrker, der gør dansk økologi unik. Dette projekt styrker den internationale formidling af den danske økologimodel og skaber nye eksportmuligheder gennem dialog, viden og strategisk kommunikation. Målet er at positionere Danmark som et foregangsland og bidrage til den grønne omstilling – både hjemme og ude.

Projektets formål er at fremme eksport af danske økologiske fødevarer til nærmarkederne, dvs. EØS landende, Schweiz og Storbritannien og derved at bidrage til regerings fordoblingsmål om eksport af danske økologiske fødevarer.

Kontaktperson fra Økologisk Landsforening:

Mette Villekær 

Projektperiode

Januar 2026 – December 2026

Deltagere/målgruppe:

Projektets primære målgruppe er internationale beslutningstagere på flere niveauer 

Finansiering:

Støttet af Fonden for økologisk landbrug 

Lignende projekter