Årsbrev

Bliv klogere på vores arbejde, politiske resultater og hvordan din støtte gør en forskel. I årsbrevet samler vi højdepunkterne fra året, der gik.

Læs hele Årsbrevet her

SKUB PÅ, STIL KRAV ELLER BELØN

Af Michael Kjerkegaard
Forperson i Økologisk Landsforening

2024 går på hæld, og vi ser tilbage på et år, hvor økologien kom roligt tilbage på sporet, idet væksten i økologien år til dato var på otte pct. i forhold til sidste år. Det er en rigtig glædelig udvikling, ikke mindst fordi økonomien samtidig følger væksten.
Der er i primærproduktionen et overskud i alle driftsgrene, hvilket er helt essentielt for den fremtidige tro på økologien.

Dette, sammenholdt med arbejdet med at udbrede økologien i alle led af detailhandelen, på spisesteder, i køkkener og virksomheder, giver økologien en dybde og forankring, der skaber et stabilt fundament til at blive normen frem for nichen.

Dermed ikke sagt, at der ikke er en række udfordringer, som står uløst under forhandlingerne i Den grønne trepart og i Finansloven.

Det første, der springer i øjnene, er, at der ikke er afsat midler til bevarelse af Det økologiske spisemærke fra 2026.
Et mærke, som vi må kæmpe for at bevare, da det understøtter økologiens vækst og endda regeringens eget mål om fordobling af økologien.

Regeringens og aftalepartnernes grønne udspil rummer en række forhold, der stadig bærer præg af en reduktionistisk tankegang, hvor man ønsker at dele arealerne op i zoner, ser produktion og øvrig anvendelse (natur, skov eller energiparker) som isolerede enheder.

Desværre ser politikerne ikke muligheden for at lave en reel grøn omstilling. Med økologi kan vi både have store arealer med natur og samtidig skabe natur og biodiversitet på de arealer, som anvendes til produktion.

Grønne bræmmer, som korridorer mellem større naturområder, kan fungere som levesteder for nyttedyr og agerlandets fugle, dyr og nyttedyr, der hjælper med skadedyrsbekæmpelse. En zoneopdeling løser ikke problemerne med sprøjtegifte i grundvandet eller afløb af næringsstoffer til vandløb og fjorde.

Det er vigtigt, at de aktører, der har mulighed for at stille krav eller give belønning for tiltag, der reducerer miljøbelastningen, også gør det.

Økologisk Landsforening er i politisk dialog, men også i dialog med de markedsaktører, som kan skubbe udviklingen og sætte gang i forandringen.
Store virksomheder er begyndt at stille krav til fx regenerativ dyrkning eller med klimapointsystemer. Men der er endnu ingen af de store aktører, der stiller krav om eller belønner de primærproducenter, som undgår brugen af sprøjtegifte. Paradoksalt, når samme aktører stiller krav til vandværkerne om at levere vand uden rester af sprøjtegifte.

Der er altså en gryende opmærksomhed, men den skal holdes til ilden og modnes gennem viden og handlinger. Vi glæder os derfor over, at vi i 2024 har formået at samle aktører og rejse finansiering til at holde Organic Summit i 2025, hvis mål er at sætte økologien forrest som redskab til en grøn omstilling ikke kun på egne marker og markeder, men over hele kloden.

Organic Summit er en væsentlig del af foreningens nye strategi, som blev præsenteret i 2024 og er gældende frem til 2030. Vores mål er justeret til 25 pct. økologi på marker og i indkøbskurven, men vores vision er fortsat at arbejde for en verden, der tænker og handler økologisk.

Det kræver, at vi står sammen og får flere med. Så vores fokus er og skal være på at tiltrække nye medlemmer, nye tanker og flere gode idéer til at skubbe på og stille krav til alle aktører og belønne alle de tiltag, som fører os i en grønnere og økologisk retning.

Tak for et spændende 2024. Vi ses i det nye år.

Efter en periode med stagnation begyndte forbrugerne i 2024 igen at hive økologiske varer ned fra de danske butikshylder, og Økologisk Landsforening forventer, at væksten fortsætter i det nye år.

Den grønne løber er rullet ud til fortsat vækst i økologisalget i dansk dagligvarehandel, når Ø-mærket til næste år kan fejre 35-års jubilæum.
Det er vurderingen i Økologisk Landsforening, som estimerer, at detailsalget af økologi i år når op på rekordhøje 16,7 mia. kr.

I løbet af 2024 er optimismen vendt tilbage, i takt med at flere økologiske varer, som forbrugerne fravalgte i 2022 og 2023 på grund af inflation og økonomisk usikkerhed, igen finder vej til danskernes indkøbskurv.

Da Danmarks Statistik i april offentliggjorde 2023-tallene for den økologiske omsætning på det danske dagligvaremarked, kunne Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening, glæde sig over, at salget efter en hidsig slutspurt havde stabiliseret sig og lå på 15,5 mia. kr.

I løbet af 2024 fik både han og de økologiske producenter meget mere at glæde sig over via kvartalsvise markedsopdateringer fra analysevirksomheden Kauza. De meldte om voksende fremgang i dagligvaresalget i stort set alle varekategorier – målt i både værdi og volumen.

Økologien er tilbage på vækstsporet.

Læs hele Årsbrevet her