Økologisk Markedsrapport Foodservice 2024
Dyk ned i den generelle markedsudvikling for økologiske fødevarer i den danske foodservicesektor. Herunder finder du et udsnit af rapporten.
Markedsrapport Foodservice 2024De professionelle køkkener skruer op for økologien
I 2023 voksede salget af økologiske fødevarer til foodservicesektoren med næsten 400 mio. kr. Det betyder, at økologiandelen i landets professionelle køkkener er vokset for tredje år i træk.
Foodservicebranchens forbrug af økologiske fødevarer voksede i 2023 med 13 pct. i forhold til året før. Det fremgår af den årlige opgørelse fra Danmarks Statistik.
Den viser, at det økologiske foodservicesalg voksede fra 3 mia. kr. i 2022 til 3,4 mia. kr. i 2023.
Det betyder, at økologiens markedsandel i foodservicesektoren sidste år er vokset til rekordhøje 14 pct.
”Vi glæder os over, at vi fastholder en stigning i salget af økologi til foodservice med tocifrede procenter. Økologien har dermed igen vist sin værdi og sit store potentiale i de professionelle køkkener,” siger markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok.
Han hæfter sig ved, at økologiandelen steg i alle køkkentyper, men det var samtidig iøjnefaldende, at det var salget til kantiner på private og offentlige arbejdspladser, som havde de største vækstrater med en fremgang på henholdsvis 25 og 16 pct.
”Den her stigning er et signal om, at flere offentlige og private kantiner begynder at forholde sig til, at flere danskere efterspørger sunde måltider lavet af rene råvarer. At der er flere køkkener, der forstår den værdiskabelse, der sker fra landmand til køkken til tallerken,” siger Torben Blok.
Ny analyse: Styrk ESG regnskabet med mere økologi
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.
Allerede for regnskabsåret 2024 skal alle børsnoterede selskaber og virksomheder med over 500 medarbejdere føre det såkaldte ESG-regnskab og rapportere på deres bæredygtighed.
Det betyder, at de vil stille større krav til deres leverandører, og derfor bør alle aktører i foodservice også nu ruste sig til at kunne levere på en hel række af disse bæredygtighedsparametre.
Økologisk Landsforening har fået rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO til at udarbejde en analyse, der peger på, hvilke potentialer økologien har i forhold til ESG-rapporteringen.
Den viser, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder. Den viser, at økologi er et af svarene, når et køkken vil forbedre sig inden for bæredygtighed.
”Økologi har et kæmpestort potentiale, og det bliver kun tydeligere nu, hvor alle er nødt til at forholde sig til, hvordan deres indvirkning er på ESG-parametrene.
Når virksomheder aflægger finansielt regnskab i dag, skal de redegøre for deres samfundsansvar. Nu kommer ESG og sætter nogle hegnspæle for, hvad det samfundsansvar er. Nu bliver de tvunget til at rapportere på, hvordan deres indvirkning er på værdikæden, og hvilken betydning deres produkt har for slutbrugerne.
Det giver en rygvind til dem, der arbejder med økologi i deres køkkener, fordi økologi giver værdi til ESG-regnskabet,” siger Mette Toftegaard, der er Director i BDO’s ESG-team.
Altså kan køkkenerne ved at øge økologiprocenten påvirke deres indvirkning positivt bagudrettet i værdikæden, og derved styrke deres ESG-performance og dokumentere et forbrug med en lavere indvirkning på