Økologisk vækst og udvikling i dagligvarehandlen
Finansiering: Støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug
Om projektet: Formålet med projektet er at styrke salget af økologiske fødevarer i dagligvarehandlen og dermed skabe nye vækst- og markedsmuligheder for landbruget og fødevarevirksomheder. Ved at udbrede viden om økologiens fordele og markedspotentiale til beslutningstagere i dagligvarehandlen og fødevarebranchen kan projektet hjælpe med at skabe et øget fokus på økologi og en skub-effekt i markedet.
Salget af økologiske varer faldt i 2022 med ca. 3% i værdi og 10% i volumen, og denne tendens fortsatte i starten af 2023. Økologi spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling, og derfor kræver det en fælles indsats at motivere dagligvarehandlen til igen at satse på økologiske produkter og deres fordele.
Projektet vil løbende igennem perioden påvirke og skabe opmærksomhed omkring økologiens styrker og forventes at bidrage til en vækst på 5% i økologisalget i 2024, svarende til 16,8 mia. kr. Samtidig vil det økologiske udvalg i dagligvarehandlen øges.
Projektleder: Birgitte Jørgensen
Projektperiode: Januar 2024 – December 2024
Links til anden info eller arrangementside: