Økologisk vækst og udvikling i foodservice
Finansiering: Støttet af Promilleafgiftsfonden for landbrug
Om projektet: Formålet er at give målgrupper i foodservice ny brugbar viden og værktøjer til at komme i gang eller arbejde videre med det økologiske måltid som en del af hverdagens bæredygtige løsninger. Indsatsen ”ØKO-inspiration og formidling” skal samle professionelle køkkener i forskellige netværk med rig mulighed for at erfaringsudveksle og få ny viden om økologien. I den forbindelse afholdes 4 netværksmøder og afvikles et køkkenfagligt spor i forbindelse med ØKO-markdag 2024, som skal bringe målgruppen tættere på det økologiske landbrug. Indsatsen ”ØKO-løsninger - Udbredelse og deling af ØKO-viden” skal udbrede de mange gode ØKO-løsninger bredt i foodservicebranchen. Dette sker bl.a. via deltagelse på 4-6 grossistmesser/temadage med en inspirations- og formidlingsstand, hvor der vil være særligt fokus på de gæster og køkkener, som ikke er kommet i gang med at arbejde med det økologiske måltid. I forlængelse af Foodexpo 2024, afholdes også en brancheaften for aktører inden for foodservice, hvor der sættes fokus på det økologiske måltid, og ØKO-prisen 2024 uddeles også ved denne lejlighed. Endelig udgives en digital markedsrapport (med fokus på ”Det økologiske måltid”) for foodservice.
Projektleder: Marie Boudigaard Granlie
Projektperiode: Januar 2024 – December 2024
Deltagere/målgruppe: Professionelle køkkener, foodservicebranchen, samt Foreningen Danske Madpublicister (som et professionelt netværk for folk, der kommunikerer professionelt om mad, fødevarer og opskrifter). Sidstnævnte er målgruppe for et netværksmøde.