
Toolbox til detail
Her finder du relevante publikationer, billeder og filer til tryk samt materialer, der hjælper dig med at arbejde med økologien
Med denne toolbox ønsker Økologisk Landsforening at inspirere dagligvarehandlen til at kommunikere økologiens styrker i købssituationen. Toolboxen indeholder POS materiale, nudging-eksempler og økologiens budskaber, som alle har til formål at gøre den økologiske kernefortælling enkel og relaterbar – uanset hvilken produktkategori der er tale om.
Økologien står i dag stærkt i den danske dagligvarehandel og placerer Danmark som verdens førende økologination. Det røde Ø-mærke er et ikon blandt danske forbrugere med næsten 100 % kendskabsgrad.
Alligevel er der hos forbrugerne ikke en direkte sammenhæng mellem det røde Ø-mærke og de konkrete fordele ved økologisk landbrug og de økologiske produkter.
For at styrke økologiens position på det danske marked er det afgørende eksplicit at fortælle forbrugerne om økologiens fordele.
Mange af økologiens kernebudskaber om bedre dyrevelfærd, øget biodiversitet, rent drikkevand og fødevarer uden sprøjtemidler og med langt færre E-numre, har i dag bred appel og kan nå ud til mange forskellige forbrugergrupper. Også forbrugergrupper som ikke skeler meget til økologi. Klar og målrettet kommunikation om disse værdier kan udvide målgruppen og give økologien endnu større gennemslagskraft.
Gennem de økologiske produkter kan dagligvarehandlen nå en attraktiv forbrugergruppe, som oftest lægger flere penge i butikkerne. Dermed er økologien ikke kun det etiske og bæredygtige valg, men også en økonomisk fordel for butikkerne.
Rapporter og markedsviden

Økologisk Markedsrapport 2024
Dyk ned i den generelle markedsudvikling for økologiske fødevarer i den danske detailhandel og foodservicesektor. Herunder finder du et udsnit af rapporten.
Download
Trendrapport Berlin
Tyskland er et meget grønt marked. Forbrugerne - særligt i de store byer som Berlin - går generelt meget op i økologi, bæredygtig, lokale og klimavenlige varer, og det afspejles i butikkerne.
Download
Økologisk frugt og grønt valgkriterier og barrierer
Formålet med denne analyse er at afdække danskernes valgkriterier for frugt og grønt, deres perception af økologisk og dansk frugt og grønt samt deres barrierer for køb af økologisk frugt og grønt.
Download
Best & next practice – med inspiration fra ind- og udland 2024
Dyk ned i og bliv inspireret af de nyeste fødevaretrends og -tendenser, som Økologisk Landsforening har spottet i dagligvarehandlen i løbet af 2024 i Danmark og Italien.
Download
FLERE VÆRDIPOSITIONER I DET ØKOLOGISKE HJEMMEMARKED
2022 blev året med fokus på stigende priser, større kampagneandel og større private label sortiment indenfor økologien. Men de fleste økologiske forbrugere køber stadig økologi, og det er vigtigt at fastholde disse for hele branchen.
Download
Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk grisekød i detailhandlen
Vi har identificeret 7 centrale adfærdsbarrierer, som står i vejen for flere forbrugere køber økologisk grisekød i detailhandlen.
Download
Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk frugt og grønt
Vi har identificeret seks centrale adfærdsbarrierer, som står i vejen for, at flere forbrugere køber økologisk frugt og grønt i butikkerne.
Download
Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk fjerkræ
Formålet med denne rapport er at undersøge, hvilke adfærdsvidenskabelige barrierer, der eksisterer i de danske butikker.
Download
Sådan får du bæredygtighedsstatus
Væksten i det økologiske marked fortsætter år efter år. De økologiske fødevarer fylder mere og mere - både når forbrugerne køber ind og spiser ude. Dermed skærpes kampen om pladsen - både på detailhandlens og grossisternes hylder.
DownloadLogoer
Magasiner og andre publikationer
Point of sale (POS)

A4 skilte med økologiske budskaber
A4 skilte til fx køleklæb, små skilte ved køddisken, i gårdbutikken eller i personalestuen. Der er skilte med 6 forskellige økologiske budskaber: Biodiversitet, dyrevelfærd, E-numre, grundvand, klima og sprøjtemidler.
Download
Store runde skilte med økologiske budskaber
Store, runde skilte med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. Der er 5 forskellige varianter, og de kan fx bruges som loftsskilte og køleklæb.
Download
Små runde budskaber med ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker. Obs! Disse må ikke bruges på emballage.
Download
Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
Download
Hyldeforkanter med økologiske budskaber
Gør opmærksom på økologiens budskaber ved at sætte relevante hyldeforkanter direkte ved produkterne. Her er der 5 forskellige varianter med budskaberne vedr: Biodiversitet, dyrevelfærd, E-numre, grundvand, sprøjtemidler.
Download

Hyldesvirper med økologiske budskaber
4 forskellige hyldesvirpere med økologiske budskaber vedr.: Sprøjtemidler (æbler), sprøjtemidler (citroner), dyrevelfærd og E-numre. Når hyldesviperne placeres ved produktet direkte i købssituationen udgør de en påmindelse om økologiens fordele.
DownloadSalgsavis

Små runde budskaber med ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker. Obs! Disse må ikke bruges på emballage.
Download
Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
Download
Prosatekster til fx salgsavis eller SoMe
Hvis du mangler de rigtige formuleringer på økologiens fordele, eller du blot mangler lidt inspiration, så kan du her downloade 6 små tekster.
DownloadDigitale medier

Små runde budskaber med ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker. Obs! Disse må ikke bruges på emballage.
Download
Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
Download
Prosatekster til fx salgsavis eller SoMe
Hvis du mangler de rigtige formuleringer på økologiens fordele, eller du blot mangler lidt inspiration, så kan du her downloade 6 små tekster.
DownloadEmballage

Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
DownloadOpskrifter
Plakater

Sæson plakat
Når frugter og grøntsager er i sæson, smager de allerbedst. Det er også, når frugterne og grøntsagerne er i sæson, at de er billigst. Der er altså flere gode grunde til at spise i sæson. Her er en oversigt over, hvornår de forskellige frugter og grøntsager er i sæson.
DownloadMåske du også kunne være interesseret i...

Konsulentydelser og rådgivning
Vi tilbyder oplæg, workshops, rådgivning og uddannelse til din virksomhed. Få viden og nye kompetencer indenfor økologi. Se vores værdiskabende tilbud herunder.
Toolboxen er støttet af:
