Case: Himmerland Golf & Spa Resort
Det økologiske spisemærke i bronze
Interview med administrerende direktør, Mark Bering og F&B-chef Magnus Toft Pedersen.
Hvilken værdi tilfører det økologiske spisemærke jeres restauranter?
Mark: ”Det økologiske spisemærke er en vigtig del af den grønne proces, som vi er i gang med. Og vi er slet ikke færdige endnu. Så mærket er en del af værdikæden, som handler om at vi gerne vil være endnu grønnere og endnu mere bæredygtige de kommende år. Vi ændrer tankegangen både hos ledelse, medarbejdere og gæster. For vores gæster giver spisemærket værdi og en sikkerhed for, at de får serveret mad, som er lavet på gode råvarer og som har en høj kvalitet. Derudover har det en stor brandingværdi for os som virksomhed – både når vi skal tiltrække ny arbejdskraft, men i særdeleshed i forhold til at kunne få nye kunder i form af fx statslige og kommunale organisationer, som stiller krav til at vi har det økologiske spisemærke.”
Magnus: ”At arbejde på den her måde giver mit arbejde ny værdi, og det betyder noget for mig at arbejde et sted, hvor man har en bevidsthed, omtanke og hvor det ikke kun handler om økonomisk værdi.”
Hvad er dit bedste råd til andre?
Mark: ”Bare gå i gang, men giv dig god tid. Det er en proces, og den kræver en ændring af tankegangen både hos ledelse, medarbejdere og gæster. Og så er det vigtigt at starte omstilling til økologi med hjertet og have tålmodighed til også at se de langsigtede resultater. Husk at bruge sparringspartnere fra Økologisk Landsforening eller fra andre restauranter.”
Magnus: ”Havde jeg vidst det, jeg ved i dag, ville jeg have samlet alle leverandørerne i meget god tid og informeret dem om processen og om hvilke forventninger, vi vil have til dem i fremtiden. De udfordringer, vi havde på det punkt, er simpelthen det, der har været den største overraskelse for mig. Så mit råd er, at man skal have styr på leverandørerne i rigtig god tid.”