
Toolbox til virksomheder
Her finder du relevante publikationer, billeder og filer til tryk samt materialer, der understøtter din virksomheds arbejde med økologien.
Med denne toolbox ønsker vi at inspirere dig og din virksomheder til at kommunikere økologiens styrker. Her finder du forskelligt materiale, som kan bruges på emballage, på sociale medier eller i andre kampagnerelaterede sammenhænge.
Økologien står i dag stærkt i den danske dagligvarehandel og placerer Danmark som verdens førende økologination. Det røde Ø-mærke er et ikon blandt danske forbrugere med næsten 100 % kendskabsgrad.
Alligevel er der hos forbrugerne ikke en direkte sammenhæng mellem det røde Ø-mærke og de konkrete fordele ved økologisk landbrug og de økologiske produkter.
For at styrke økologiens position på det danske marked er det afgørende eksplicit at fortælle forbrugerne om økologiens fordele.
Det handler ikke kun om at fremhæve, at et produkt er økologisk, men at fortælle historien bag.
Mange af økologiens kernebudskaber om bedre dyrevelfærd, øget biodiversitet, rent drikkevand og fødevarer uden sprøjtemidler og med langt færre E-numre, har i dag bred appel og kan nå ud til mange forskellige forbrugergrupper. Også forbrugergrupper som ikke skeler meget til økologi.
Rapporter og markedsviden

Økologisk Markedsrapport 2024
Dyk ned i den generelle markedsudvikling for økologiske fødevarer i den danske detailhandel og foodservicesektor. Herunder finder du et udsnit af rapporten.
Download
Trendrapport Berlin
Tyskland er et meget grønt marked. Forbrugerne - særligt i de store byer som Berlin - går generelt meget op i økologi, bæredygtig, lokale og klimavenlige varer, og det afspejles i butikkerne.
Download
Økologisk frugt og grønt valgkriterier og barrierer
Formålet med denne analyse er at afdække danskernes valgkriterier for frugt og grønt, deres perception af økologisk og dansk frugt og grønt samt deres barrierer for køb af økologisk frugt og grønt.
Download
Best & next practice – med inspiration fra ind- og udland 2024
Dyk ned i og bliv inspireret af de nyeste fødevaretrends og -tendenser, som Økologisk Landsforening har spottet i dagligvarehandlen i løbet af 2024 i Danmark og Italien.
DownloadMagasiner og andre publikationer
Point of sale (POS)

A4 skilte med økologiske budskaber
A4 skilte til fx køleklæb, små skilte ved køddisken, i gårdbutikken eller i personalestuen. Der er skilte med 6 forskellige økologiske budskaber: Biodiversitet, dyrevelfærd, E-numre, grundvand, klima og sprøjtemidler.
Download
Store runde skilte med økologiske budskaber
Store, runde skilte med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. Der er 5 forskellige varianter, og de kan fx bruges som loftsskilte og køleklæb.
Download
Små runde budskaber med ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker. Obs! Disse må ikke bruges på emballage.
Download
Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
DownloadSalgsavis

Små runde budskaber med ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker. Obs! Disse må ikke bruges på emballage.
Download
Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
Download
Prosatekster til fx salgsavis eller SoMe
Hvis du mangler de rigtige formuleringer på økologiens fordele, eller du blot mangler lidt inspiration, så kan du her downloade 6 små tekster.
DownloadDigitale medier

Små runde budskaber med ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber og det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker. Obs! Disse må ikke bruges på emballage.
Download
Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
Download
Prosatekster til fx salgsavis eller SoMe
Hvis du mangler de rigtige formuleringer på økologiens fordele, eller du blot mangler lidt inspiration, så kan du her downloade 6 små tekster.
DownloadEmballage

Små runde budskaber uden ø-mærke
Små runde og enkle mærker med de økologiske budskaber - uden det røde ø-mærke. 10 forskellige varianter, der kan bruges til fx emballage, salgsavis, hyldesvirper, SoMe content, præsentationer eller klistermærker.
DownloadMåske du også kunne være interesseret i...

Grundkursus i økologi
Med dette kursus tager Økologisk Landsforening dig i hånden og fortæller dig alt, hvad du har brug for at vide for at forstå økologien bedst muligt.

Udvidet kursus i økologi
Med dette kursus tager Økologisk Landsforening dig i hånden og fortæller dig alt, hvad du har brug for at vide for at forstå økologien bedst muligt.

Den store analysepakke
Men en stor analysepakke laver vi en skræddersyet rapport til dig og kommer med konkrete anbefalinger ift. fremtidige potentialer.

Den lille analysepakke
Men en lille analysepakke laver vi en skræddersyet rapport til dig og kommer med konkrete anbefalinger ift. fremtidige potentialer.

Økologi - en del af løsningen
Økologi rummer meget mere end det røde Ø-mærke og kan bidrage positivt til virksomhedens arbejde med CSR, ESG og DSG.

Kend dit økologiske marked
Med afsæt i markeds- og forbrugerdata beskriver vi hvor markedet er i dag, og hvordan udviklingen kommer til at se ud.

Nudge dig til øko succes
Som økologisk producent er det ikke længere nok ”bare” at have styr på sin produktion og kunne lave gode økologiske råvarer.

Har husdyrene en rolle i fremtidens fødevaresystem?
Hvordan forener man husdyrproduktion med stigende klimakrav, plads til natur og biodiversitet og en voksende verdensbefolkning, der alle skal mættes?
Toolboxen er støttet af:
