Salg og forbrug
Ikke alene har Danmark den største økologiske markedsandel, de danske forbrugere er også dem, der bruger flest penge på økologi pr. indbygger.
Økologisk Landsforening har en målsætning om, at 30 pct. af de fødevarer, som danskerne køber i 2030, er økologiske. Hvert år stiger andelen af økologi i danskernes indkøb. De økologiske varer vi køber flest af er bananer, plantebaseret mejeri, gulerødder og havregryn, imens økologisk frugt og grønt er den største varegruppe i detailhandlen, hvor den udgør mere end en tredjedel af den økologiske omsætning.
Også danske restauranter, caféer og kantiner arbejder med økologi. Mere end 3400 professionelle køkkener har det økologiske spisemærke i bronze, sølv eller guld.
Økologisk Markedsrapport 2024
I dette års økologiske markedsrapport kigger vi tilbage på det økologiske marked i 2023, men vi kommer også med udsyn til markedet i 2024. I rapporten kan du dykke ned i den generelle markedsudvikling for økologiske fødevarer i den danske detailhandel og foodservicesektor.
Derudover har vi skrevet nogle artikler, som sætter spot på udvalgte emner, der præger markedet i dag, og hvor eksperter og detailhandel giver deres bud på, hvordan fremtiden for de økologiske varer ser ud. Du kan også blive klogere på, hvem de økologiske forbrugere er, ligesom vi kigger på de grønne forbrugere og ser på den adfærd og de fødevaretrends, der kommer til at præge markedet. Endelig kan du blive opdateret på udviklingen i både eksport, import og den økologiske produktion.
Markedsrapporten er udarbejdet af Økologisk Landsforening, og rapporten er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.
Du kan læse og downloade rapporten herunder: