Salg og forbrug

Forbrug Og Afsætning

Ikke alene har Danmark den største økologiske markedsandel, de danske forbrugere er også dem, der bruger flest penge på økologi pr. indbygger. Alene i 2020 udgjorde andelen af økologiske fødevarer 12,8 pct. af det samlede salg af fødevarer i danske dagligvarebutikker. Det økologiske fødevaresalg udgør en samlet omsætning på 18,3 mia. kr. i både de fysiske dagligvarebutikker og onlinebutikkerne.

Økologisk Landsforening har en målsætning om, at 30 pct. af de fødevarer, som danskerne køber i 2030, er økologiske. Hvert år stiger andelen af økologi i danskernes indkøb. De økologiske varer vi køber flest af er bananer, plantebaseret mejeri, gulerødder og havregryn, imens økologisk frugt og grønt er den største varegruppe i detailhandlen, hvor den udgør mere end en tredjedel af den økologiske omsætning.

Også danske restauranter, caféer og kantiner arbejder med økologi. Mere end 3400 professionelle køkkener har det økologiske spisemærke i bronze, sølv eller guld.

Økologisk Markedsrapport 2021

Læs om året, der er gået med covid-19 som følgesvend, og den indflydelse pandemien har haft på det økologiske salg. Du kan også få viden om den generelle markedsudvikling for økologiske fødevarer i den danske detailhandel og foodservicesektor, ligesom du kan blive klogere på, hvem de økologiske forbrugere er i dag, og hvad der er vigtige for forbrugerne i fremtiden herunder fremtidens fødevaretrends. Endelig kan du blive opdateret på udviklingen i både eksport, import og det økologiske areal.

Læs vores økologiske markedsrapport 2021

   
 

Flere værdipositioner i det økologiske marked

Få viden om værdipositionerne i dansk detailhandlen og hent inspiration i de mange eksempler både fra ind- og udland. Bliv også klogere på fremtidens forbrugere sammen med futurologist Kirsten Poulsen fra Firstmove og markedsanalytiker og livsstilsekspert, Flemming Birch.

Læs rapporten: Flere værdipositioner i det økologiske marked

Luk (Esc)