Salg

Markedet

Ingen andre i verden køber så mange økologiske varer pr. indbygger som danskerne. Alene i 2020 udgjorde andelen af økologiske fødevarer 12,8 pct. af det samlede salg af fødevarer i danske dagligvarebutikker.

Det økologiske fødevaresalg udgør en samlet omsætning på 18,3 mia. kr. i både de fysiske dagligvarebutikker og onlinebutikkerne. Det svarer til mere end en fordobling siden 2014. Økologisk Landsforening har en målsætning om, at 30 pct. af de fødevarer, som danskerne køber i 2030, er økologiske.

Hvert år stiger andelen af økologi i danskernes indkøbskurve. De økologiske varer vi køber flest af, er fx yoghurt, gulerødder og havregryn, mens økologiske grøntsager er den varegruppe, der tegner sig for den højeste vækst.

Dyk ned i tallene, se forbrugertendenser og læs mere om eksport og foodservice i Økologisk Landsforenings markedsrapport.

På Danmarks Statistiks økologi-portal er der flere tal at hente: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervslivet-paa-tvaers/oekologi

Økologisk Landsforenings eksport-team i Organic Denmark står klar til at hjælpe danske virksomheder ud i verden.

Rapporter

Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk frugt og grønt samt grisekød

I samarbejde med iNudgeyou har vi identificeret syv centrale adfærdsbarrierer, som står i vejen for, at flere forbrugere køber økologisk grisekød i detailhandlen. Der er udviklet i alt seks adfærdsvidenskabelige løsningskoncepter, nudges, som forventes at kunne bidrage til at bryde disse adfærdsbarrierer ned.

Læs: Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk grisekød i detailhandlen

Ligeledes har vi identificeret seks centrale adfærdsbarrierer, som står i vejen for, at flere forbrugere køber økologisk frugt og grønt i butikkerne. Der er udviklet i alt syv adfærdsvidenskabelige løsningskoncepter, ‘nudges’, som forventes at kunne bidrage til at løse disse adfærdsbarrierer.

Læs: Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk frugt og grønt i detailhandlen

Slutteligt er der i samarbejde med iNudgeyou udarbejdet syv adfærdsbarrierer, som står i vejen for, at flere forbrugere køber økologisk fjerkræ. I forlængelse heraf er der udarbejdet fem anbefalinger, som forventes af kunne bidrage til at løse disse adfærdsbarrierer.

Læs: Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk fjerkræ i detailhandlen

Sådan får du bæredygtighedsstatus

Få viden om, hvordan aktørerne i værdikæden - med afsæt i de klassiske økologiske principper og værdier sammenholdt med fremtidens forbrugeres værdier – kan skabe sig en unik position på markedet ved at synliggøre, at økologien er lig med indbygget bæredygtighed. Vi kan ikke tale bæredygtighed uden at tale økologi.

Læs håndbogen: Sådan får du bæredygtighedsstatus
Bilag: Firstmove - metode og værdier

Luk (Esc)