Case: Himmerland Golf & Spa Resort

Læs interviewet med administrerende direktør, Mark Bering og F&B-chef Magnus Toft Pedersen, som deler råd og erfaringer.

Det økologiske spisemærke - Bronze.
  • Hvad betyder det økologiske spisemærke for jer?

Mark Bering: "Det økologiske spisemærke er en vigtig del af den grønne proces, som vi er i gang med. Og vi er slet ikke færdige endnu. Mærket er en del af værdikæden, der handler om, at vi vil være endnu grønnere og mere bæredygtige de kommende år. Vi ændrer tankegangen hos både ledelse, medarbejdere og gæster."

  • Hvilken værdi giver det jeres gæster?

Mark Bering: "Det giver gæsterne sikkerhed for, at de får serveret mad af høj kvalitet og med gode råvarer. Samtidig er der en stor brandingværdi, især i forhold til statslige og kommunale kunder, der kræver økologiske spisemærker."

Magnus Toft Pedersen: "At arbejde på denne måde giver mit arbejde ny værdi. Det betyder meget for mig, at vi tænker på bæredygtighed, og at økonomisk værdi ikke er den eneste drivkraft."

Vil du læse mere?

Rapporten Klimaeffekt i professionelle køkkener skal bidrage til at undersøge klimaeffekter ved implementeringen af Det Økologiske Spisemærke.

Læs hele rapporten

  • Hvad er jeres bedste råd til andre restauranter, der vil opnå et økologisk spisemærke?

Mark Bering: "Start med hjertet, og giv dig god tid. Det er en proces, der kræver ændringer i tankegangen hos både ledelse og medarbejdere. Vær tålmodig og tænk langsigtet. Og husk at bruge sparringspartnere, som Økologisk Landsforening."

  • Hvordan undgår man udfordringer i processen?

Magnus Toft Pedersen:
"Hav styr på leverandørerne i god tid! Havde jeg vidst, hvad jeg ved nu, ville jeg have samlet dem alle tidligt i processen og informeret dem grundigt om vores forventninger. Det har virkelig været vores største overraskelse."