Planteavlsudvalget

Fagudvalg Planteavl

Planteavlsudvalget* er sammensat af økologiske planteavlere og op til to relevante fagligheder fra andre medlemsgrupper. Udvalget arbejder med følgende indsatsområder:

• udbredelse af viden om, hvordan man kan arbejde med at opbygge jordens frugtbarhed f.eks. gennem brug af efterafgrøder, kompostteknikker, mobil grøngødning, gode sædskifter og godt landmandskab.
  • klimavinklen på økologiske landbrug, herunder at fremskaffe viden omkring især indlejring af kulstof i jorden, forbrug af fossile brændstoffer, klimaaftryk ved produktionsmetoder mv.
  • forbedring af mulighederne for at afsætte de danske planteprodukter og især proteinafgrøder (herunder græsprotein) til human- og animalskernæring, samt andre foderprodukter i Danmark. Gerne gennem samarbejde med andre økologiske landmænd
  • tættere samarbejde mellem de forskellige driftsgrene
  • udfasning af konventionel halm og gødning, samt indfasning af alternative gødningskilder. Vi skal søge viden og arbejde for at skaffe løsningerne i samarbejde med bestyrelsen og formandskabet og ønsker at blive inddraget i samarbejdet med L&F, Økologisektionen om emnet.
  • ændring af dansk- og EU-lovgivning om certificering af frø og korn, sådan at vi får mulighed for at lave sortsblandinger og udvikle sorter, der dækker økologernes behov omkring såsæd.
  • opbakning til at der bliver lavet forsøg med sortsblandinger og brugerdrevet sortsudvikling.
  • forøgelse af kvaliteten af de økologiske planteprodukter og kvantiteten høstet, gennem at efterspørge og arbejde for; at viden og forsøgsresultater gøres tilgængeligt for landmænd, og der udvikles og gennemføres praktiske forsøg.

*Planteavlsudvalget inkluderer ikke frugt, bær og grønt, der repræsenteres i et selvstændigt udvalg.

Udvalgsmedlemmer

Nikolaj Dalsgaard

Forperson

Kabdrupvej 49
6100 Haderslev

Henrik Jessen

Planteavlsudvalget

Vestergade 112
6051 Almind

Mads Faurholt Hagel

Ib Borup Pedersen

Jobtitel: Driftsleder / Underviser
Tilhørsforhold: Bråskovgård Efterskole

20 år som selvstændig Landmand i Hvidsten, konv. Søer planteavl og Øko jordbær. Arbejder nu som Driftsleder på Bråskovgård efterskole. Jeg tager en konsulent uddannelse hos https://www.soilfoodweb.com/. Et online kursus over to-tre år. Har mulighed for i fremtiden at undervise landmænd.

Allan H. Hansen

Hans Fynbo