Med denne toolbox ønsker Økologisk Landsforening at inspirere dagligvarehandlen til at kommunikere økologiens styrker i købssituationen. Toolboxen indeholder POS materiale, nudging-eksempler og økologiens budskaber, som alle har til formål at gøre den økologiske kernefortælling enkel og relaterbar – uanset hvilken produktkategori der er tale om.
Økologien står i dag stærkt i den danske dagligvarehandel og placerer Danmark som verdens førende økologination. Det røde Ø-mærke er et ikon blandt danske forbrugere med næsten 100 % kendskabsgrad.
Alligevel er der hos forbrugerne ikke en direkte sammenhæng mellem det røde Ø-mærke og de konkrete fordele ved økologisk landbrug og de økologiske produkter.
For at styrke økologiens position på det danske marked er det afgørende eksplicit at fortælle forbrugerne om økologiens fordele.
Mange af økologiens kernebudskaber om bedre dyrevelfærd, øget biodiversitet, rent drikkevand og fødevarer uden sprøjtemidler og med langt færre E-numre, har i dag bred appel og kan nå ud til mange forskellige forbrugergrupper. Også forbrugergrupper som ikke skeler meget til økologi. Klar og målrettet kommunikation om disse værdier kan udvide målgruppen og give økologien endnu større gennemslagskraft.
Gennem de økologiske produkter kan dagligvarehandlen nå en attraktiv forbrugergruppe, som oftest lægger flere penge i butikkerne. Dermed er økologien ikke kun det etiske og bæredygtige valg, men også en økonomisk fordel for butikkerne.