1 bliver til 2: dobbelt op på økologisk frugt og grønt
Formål
Formålet med projektet er at øge salget af økologisk frugt og grønt i Danmark gennem adfærdsdesign og nudging i købssituationen.
Forventet output
Forventet output i projektet er en identificering af, hvilke barrierer, der er for køb af økologisk frugt og grønt i købssituationen, og hvordan disse barrierer ved hjælp af adfærdsdesign og nudging. Erfaringer viser, at simple virkemidler som f.eks. markeringer og skilte med budskaber/inspiration ofte kan have en enorm effekt på forbrugernes adfærd. På baggrund af analysen vil der i tæt samarbejde med erhvervet, foodservice og detailhandlen herunder online handlen blive udviklet nye løsninger, som vil blive testet i praksis. Alle resultaterne vil blive formidlet til detailhandel og virksomheder.
Resultater
Ligeledes har vi identificeret seks centrale adfærdsbarrierer, som står i vejen for, at flere forbrugere køber økologisk frugt og grønt i butikkerne. Der er udviklet i alt syv adfærdsvidenskabelige løsningskoncepter, ‘nudges’, som forventes at kunne bidrage til at løse disse adfærdsbarrierer.
Læs: Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk frugt og grønt i detailhandlen
Projektperiode
1. januar 2021 - 31. december 2021.
Kontaktperson
Helle Bossen, hb@okologi.dk
Finansiering
Projektet er finansieret af Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.
Samarbejdspartnere
Projektet gennemføres af Økologisk Landsforening i samarbejde med eksperter inden for adfærdsdesign og detailhandlen.
Projektet er støttet af:
Produktionsafgiftsfonden for Frugt og Gartneriprodukter
Kontakt
Helle Bossen
Chefkonsulent
Mine primære arbejdsområder er markeds- og forbrugerinsights, udvikling og gennemførelse af økologikampagner, samarbejde med detailhandelskæder om øget salg af økologiske fødevarer. Jeg har mere end 25 års erfaring med markedsføring af fødevarer.