Frugt og grØnt gaver til Ø-mærkets 30 år

Projekt Oe30aar 700X400

Formål

Formålet med projektet var at bidrage til at fastholde og øge salget af økologisk frugt og grønt ved at fejre, at økologisk frugt og grønt har fØrertrøjen på - i det særlige år, hvor Ø-mærket fyldte 30 år. Fejringen skabte større synlighed af økologisk frugt og grønt på landet, i byerne, i butikkerne og hos forbrugerne i hele 2020. Kampagnen var med til at stimulere efterspørgslen efter frugt og grønt generelt – både økologisk (mest) og konventionelt (mindst).

Aktiviteter

Kampagne på de sociale medier

I projektet blev der udviklet tre spil med en tydelig genkendelighed og med animerede frugter og grøntsager som ”helte”, der promoverede frugt, grønt, økologi, sæson og klima. To spil har været et lykkehjul, hvor man har fået information, og hvor man har kunne vinde en økologisk frugt- og grøntsagskasse. Det tredje spil har været en personlighedstest med spørgsmål om deltagernes adfærd i forhold økologi, klima og sæson.

Spillene har været en del af spilplatformen Økospil.dk og har været annonceret på de sociale medier; facebook, Instagram, Youtube og Snapchat.

Spillene har ligeledes været en del af en toolbox på Ø30.dk, der blev udviklet i forbindelse med Ø-mærkets 30 års fødselsdag, og som blev markedsført overfor detailhandlen og de økologiske virksomheder.

Udover spillene bestod kampagnen af 10 opskrifts- og informationsposts, som blev annonceret på facebook og Instagram. Opskriftspostene ledte ind til Ø30.dk med over 70 opskrifter med økologisk frugt og grønt. Til hver opskrift har der været knyttet et kampagnebudskab. Informationspostene har ledt ind til information om økologisk frugt og grønt på Ø30.dk.

Frugt Og Groent Spil

Måling

Rybner Analyse har i november 2020 gennemført en analyse i projektet, der afdækker danskernes opfattelse af økologi i forhold til natur, bæredygtighed, klima, pesticider og sundhed. Tilsvarende analyse er gennemført i 2019. Læs analysen her.

PR

Der er udarbejdet en pressemeddelelse, som er udsendt bredt til den danske presse. Læs den her.

Resultater

Ifølge facebook blev de udviklede spil vist 2.612.311 gange til 837.596 personer i gennemsnit 3,1 gange. 48.648 personer har klikket på spillene.

Ifølge facebook blev de 10 posts vist 1.991.355 gange til 626.318 personer i gennemsnit 3,2 gange.

Ifølge forbrugeranalysen, som er gennemført af Rybner Analyse i november 2020, er:

  • 85% af danskerne helt enig eller enig i, at man sparer sig selv for rester af sprøjtemidler, når man spiser økologisk.
  • 82% af danskerne helt enig eller enig i, at økologisk produktion beskytter naturen.
  • 63% af danskerne er helt enig eller enig i, at økologiske fødevarer er bedre for klimaet.

Sammenholdes ovenstående resultater med tilsvarende analyse, som blev gennemført i 2019 ses det, at der er sket en stigning i ovenstående andele på hhv. 2, 2 og 7 procentpoint, hvilket vurderes at være et tilfredsstillende resultat, især i betragtning af de i forvejen meget høje andele.

Ifølge Infomedia resulterede pressemeddelelsen i 4 omtaler udover Økologisk Landsforenings egne medier.

Ifølge Nielsen er salget af økologisk frugt og grønt steget med 21,4% i 1. halvår 2020. Salgstallene for hele 2020 foreligger først i februar 2021.Målet var bidrage til en stigning i salget af økologiske fødevarer på 15% i 2021. Med en stigning på 21,4% vurderes det, at resultatet har været meget tilfredsstillende.

Projektperiode

1. januar 2020 – 31. december 2020.

Finansiering

Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Frugtavlen og Gartneribruget.

Økologisk Landsforening

Kontakt

Helle Bossen

Chefkonsulent

Mine primære arbejdsområder er markeds- og forbrugerinsights, udvikling og gennemførelse af økologikampagner, samarbejde med detailhandelskæder om øget salg af økologiske fødevarer. Jeg har mere end 25 års erfaring med markedsføring af fødevarer.

Luk (Esc)