Høringssvar til Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on substantiation and communication of explicit environmental claims (Green Claims Directive)

12. april 2023

Økologisk Landsforening er enig i, at der er behov for at sikre at grønne anprisninger er underbyggede. Økologisk Landsforening har anset det for vigtigt, at forbrugerombudsmanden i Danmark har udarbejdet en vejledning for brug af miljøanprisninger, og dette arbejde kan formentlig med fordel udbredes i hele EU.

Økologisk Landsforening hæfter sig ved, at direktivet ikke gælder økologiske fødevarer, eftersom de er reguleret af en fælles EU-forordning. Det er vigtigt for Økologisk Landsforening, at det alene betyder, at kravene til dokumentation ikke omfatter økologisk certificerede produkter. Økologi skal have samme mulighed for at bruge grønne anprisninger, som andre produkter, der er omfattet af dette direktiv.

Uanset at økologi ikke underlægges direktivet, så vil Økologisk Landsforening gerne fremhæve behovet for at kravene til dokumentation er proportionale med effekten. Der er en meget stor risiko for, at man påfører virksomheder et meget stort dokumentationsarbejde ud fra forestillingen om, at man skal kunne deklarere meget eksakte produktaftryk. Dette anses ikke proportionalt med effekten. Kravene må ikke blive endnu en barriere for små virksomheder. Der er henvises til, at der skal være undtagelse for mikrovirksomheder. Uden at ville tale imod en undtagelse for mikrovirksomheder, så vil Økologisk Landsforening med henvisning til den danske vejledning fra forbrugerombudsmanden, Økologisk Landsforening gerne fremhæve, at det måske kan være bedre at formulere krav og retningslinier, så alle kan lade sig omfatte. Anvendelsen af grønne anprisninger kan ikke træde i stedet for en indsats for at sikre omkostningsægte priser på produkterne. Det er helt afgørende for en bæredygtig markedsudvikling, at der er sammenhæng mellem pris og produkternes aftryk på planeten. Jo større aftryk, jo dyrere skal produkterne være. Den grønne omstilling kan ikke trækkes af grønne anprisninger.

Det er endvidere vigtigt at være bevidst om, at der mangler data til at sikre præcise LCA-opgørelser.

Der er i mange år blevet arbejdet på PEF i EU- kommissionen. Økologisk Landsforening ser imidlertid flere problemer i at bruge PEF på fødevarer. 1) PEF udelader flere centrale forhold der er beskrivende for en bæredygtig fødevareproduktion. Det drejer sig om påvirkning af grundlag for biodiversitet, jordens egen frugtbarhed, kulstofbalance i jorden, dyrevelfærd og her både etik i forhold til den måde, vi behandler dyrene på, men også det relaterede forbrug af antibiotika, hvor der ses en sammenhæng mellem system og forbrugsomfang. WHO forudser stigende antibiotikaresistens, og at det i 2050 vil være årsag til 10 millioner dødsfald om året, flere end der vil dø af cancer, 2) Der mangler generiske data på økologi, 3) PEF understøtter effektivisering uden at se på afledte negative effekter 4) PEF forholder sig ikke til det samlede system.