Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og vandforsyningsloven, journalnummer 2023-6520

18. december 2023

Økologisk Landsforening takker for udsendelse af udkast til forslag til lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og vandforsyningsloven.

Det er positivt, at økologi anerkendes for at leve op til krav om beskyttelse af drikkevandet, og at aftale om økologiske drift på BNBO arealer lever op til beskyttelseskravet.

Økologisk Landsforening vil dog gerne advare mod tinglysning af krav om økologisk drift. Jf. §13f stk. 2, skal en aftale om økologi tinglyses.

Tinglysning af en pligt til at dyrke arealet økologisk vil betyde, at adgangen til økologisk arealtilskud fortabes. Dermed stilles landmænd med økologisk drift økonomisk ringere end ikke økologiske landmænd, og det kan betyde, at økologiske landmænd ophører som økologer, hvis det er mere fordelagtigt at kunne modtage erstatning frem for at drive arealet økologisk uden økologitilskud. Her skal det også tages i betragtning, at arealet risikerer at blive mindre værd, når der er nedlagt en rådighedsindskrænkning, hvilket den økologiske landmand ikke kompenseres for, hvis der ikke kan udbetales erstatning til en økolog.

Økologisk Landsforening mener dog det må bero på en fejl, at en aftale om økologisk drift skal tinglyses, eftersom lovbemærkningerne side 49 – 50 forudser en situation, hvor økologisk drift ophører, og at kommunen i det tilfælde kan nedlægge et påbud med forbud mod brug af pesticider. Den situation ville ikke kunne opstå, hvis krav om økologisk dyrkning var tinglyst.

Af lovbemærkningerne side 53 fremgår det i øvrigt, at det kan tinglyses, at lodsejer skal oplyse kommunen, hvis den økologiske dyrkning ophører, og vedkommende overgår til konventionel drift. Dette kan også kun være relevant, hvis der ikke er tinglyst krav om økologisk drift.

Det er vigtigt at reglerne i loven indrettes, erstatningsregler stiller jordbrugere med økologisk drift lige så godt økonomisk, som ikke økologer. Erstatningen skal både dække tabt jordværdi som følge af rådighedsindskrænkningen og tabt støttemulighed. Det er meget vigtigt, at erstatningsreglerne ikke skaber en situation, hvor det er økonomisk mere fordelagtigt at opgive økologisk drift og få en engangserstatning. Økologi handler om meget mere end forbud mod sprøjtegifte. Det er også forbundet med lavere N udledning til vandmiljøet, mere biodiversitet på og omkring de dyrkede arealer, lavere klimabelastning pr. ha og en husdyrproduktion, hvor dyrene kommer på marken, hvilket giver et bedre dyreliv og mindre sygdom og deraf et markant lavere antibiotikaforbrug.