Høringssvar til høring vedrørende en ændring af ordningen "Pleje af græs- og naturarealer" i CAP-planen for 2023

8. juni 2023

Økologisk Landsforening bakker naturligvis op om at slette skærpelsen.

Vi lægger derud over vægt på, at de pågældende arealer ikke udløser krav om udtagning til GLM 8 kravet. PT er konsekvensen af den danske CAP plan imidlertid at man skal frahegne areal omfattet af PLG tilskud, så de ikke kan græsses, hvis man ikke har andre arealer. Det er vores forståelse, at DK vil anmode om en ændring af CAP planen, så PLG arealerne kan registreres så de ikke udløser GLM 8 krav. I tilfælde af, at EU kommissionen ikke skulle godkende denne ændring, vil der være behov for at kunne frahegne mere end 1 ha. Hvordan forholder LBST sig til dette? Er det en situation, der skal håndteres ifm. den her fremlagte tilretning ?

ØL understreger dog, at foreningen finder det problematisk, at landmænd kan blive pålagt at frahegne PLG arealer for at opfylde GLM-8 kravet

Med venlig hilsenSybille Kyed