Hingssvar til NOTAT TIL § 2-UDVALGET (LANDBRUG) om behov for svar på de aktuelle udfordringer i landbrugssektoren

12. marts 2024

Økologisk Landsforening advarer mod at besvare protesterne i landbrugssektoren, som har ført til demonstrationer i landene uden for Danmarks grænser med at sænke hastigheden og målene for den grønne omstilling. Tilpasninger i rammevilkårene skal ikke have til formål at sænke de grønne ambitioner. Ændringer skal derimod skabe bedre grundlag for grøn omstilling. Der behov for, at der sikres sammenhæng mellem produktionsomkostninger og aftrykket på naturressourcerne og dyrevelfærden. Jo større aftryk, jo dyrere skal det være at producere produkterne. Det skal ledsages af en accept af, at befolkningerne skal være villige til at prioritere fødevarer i deres disponible indkomst. EU kan understøtte dette med aktiviteter retter mod befolkningerne, så de kender konsekvenserne, af den nuværende situation, hvor mad har meget lav prioritet.

Fremfor at lempe GLM kravene og overveje at gå tilbage til en situation, hvor økologi er green by definition, bør der foretages justeringer i indretningen af EU's landbrugsstøtte i tråd med Farm to Fork strategien, hvor der ordret står, at fremfor at få landbrugsstøtte for at eje jord, skal landbrugsstøtten bruges til at betale landbrug, der leverer på grønne ambitioner. Økologisk Landsforening anbefaler, at Danmark arbejder for, at konditionalitetskravene fastsættes, så de afspejler de enkelte landes forpligtelser i forhold til klima (Fit for 55), Naturgenopretningsloven, Vandrammedirektivet og Nitratdirektivet, Bæredygtig anvendelse af pesticider og dyrevelfærdsregler. Kravene skal målrettes nationale forpligtelser og regionale forhold. Fordelingen af landbrugsstøtten skal følge dokumenterede resultater, hvor overskridelse af konditionalitetskravene skal føre til støttetræk, og resultater der er bedre end konditionalitetskravene udløser ekstra støtte. Over tid skal der kun betales landbrugsstøtte til bedrifter, der leverer resultater, der er bedre end konditionalitetskravene. Denne model forfølger princippet public good for public money, og vil facilitere en grøn omstilling. Modellen betyder ligeledes, at økologien ikke skal have særbehandling.

I tillæg til omstilling af landbrugsstøtten, er der behov for, at EU understreger nødvendigheden af, at afgiftssystemer understøtter sande priser på fødevarer, så der er sammenhæng mellem pris og de reelle omkostninger på det omgivende miljø, natur, klima og dyrevelfærd, hvilket også indgår som en direkte anbefaling i EU's Farm to Fork strategi. Ligeledes er det nødvendigt at undgå, at indsatsen for den grønne omstilling undermineres som følge af internationale handelsaftaler. Der er behov for at finde en løsning med inspiration i CBAM også ved handel internt i EU.