Høringssvar sendt til fødevareministeriet for det reviderede dyrevelfærdsmærke

Aarhus d. 22. Marts 2024

Til Fødevarestyrelsen

Thise Mejeri, Them Mejeri, Mejeriet Naturmælk og Økologisk Landsforening finder det meget positivt med en revidering af Fødevarestyrelsens Dyrevelfærdsmærke. Der er dog nogle af de foreslåede ændringer, som vi finder uhensigtsmæssige for den helt overordnede dyrevelfærd og nogle punkter, hvor vi synes, at forslagene rammer skævt.

Det drejer sig om krav til græsning og reglerne omkring dødelighed hos kalve og køer. Nedenfor er en uddybning:

Punkt 1 kalve- og kodødelighed Der er en reel risiko for at besætninger, som uforskyldt bliver ramt af et sygdomsudbrud vil få en kalvedødelighed på over 10% og/eller en kodødelighed på over 8% i gennemsnit over en 24 mdr. periode.
Forslag

Vi lægger vægt på, at bekendtgørelsen rummer en mulighed for, at der gives dispensation, når overskridelse af de fastsatte procentsatser ikke skyldes den normale drift, men er udløst af en ekstraordinær situation. Det er ikke rimeligt, hvis producenterne mister de tre hjerter på grund af en ekstraordinær situation. Det vil i særlig grad have konsekvenser for økologiske mælkeproducenter, da de fleste mejerier ikke indvejer mælken som økologisk, hvis mælken ikke kan sælges med tre hjerter.

Punkt 2 afgræsning ved niveau 3. Her er udfordringen, at der ikke står noget om, i hvor lang tid, køerne skal have adgang til græsarealer, og der står heller ikke noget om kvaliteten af græsarealerne. Hvis kravet formuleres som foreslået, er der stor risiko for, at efterlevelsen af kravet ikke sikrer reel bedre dyrevelfærd.

Forslag
Vi foreslår, at teksten for mærkeniveau 3 ændres fra ”Adgang til græsarealer” til ”Adgang til græsningsarealer.” Samtidig lægger vi vægt på, at det bliver tilføjet, ”at opfyldelsen af kravet skal følge den til enhver tid gældende Vejledning for økologisk jordbrugsproduktion”. Kravet om at græsningen skal leve op til vejledningen for økologisk jordbrugsproduktion skal gælde både økologiske og ikke-økologiske bedrifter.

På vegne af Thise Mejeri, Them Mejeri, Mejeriet Naturmælk og Økologisk Landsforening

Mads S. Vinther, Fagpolitisk chef

Mads Sejersen Vinther