Høringssvar forslag til forordning om mulighed for at træffe beslutning om undtagelse vedr. GLM 8 i 2024, journalnummer 24-801-000092

5. februar 2024

Økologisk Landsforening mener ikke, at DK skal bakke op om at gennemførsel af GLM 8 kravet kan udsættes. Dersom det bliver en mulighed, vil foreningen indstille til, at muligheden ikke udnyttes i Danmark.

Der er et presserende behov for at give naturen mere plads i det åbne land, og den grønne infrastruktur er helt afgørende for et bæredygtigt dyrkningssystem med gode forhold til landbrugets nyttedyr i form af bestøvere og dyr, der holder skadedyr nede på et balanceret niveau. Dertil kommer at flere og flere af de arter, der kan sameksistere med landbruget rykker ind på rødlisten.

Det er ikke nyttigt med en stop and go politik. Vi skal i Danmark fokusere på at få en god udformning af GLM 8 kravet jf. de henvendelser, der er sendt ind om dette, ligesom vi vil gentage, at der er et behov for, at vi i Danmark også kan medregne eksisterende biotoper, sådan som det er forudset i CAP forordningen.

Jeg skal beklage, at dette høringssvar er indsendt efter fristen, men jeg håber, at I fortsat vil tage det i betragtning.