9. februar 2024: Høringssvar - markedsdialog for udbud af biogas og andre grønne gasser.

9. februar 2024

Da vi desværre kan se, at invitationen til markedsdialog for udbud af biogas og andre grønne gasser ikke er nået frem til Økologisk Landsforening, fremsendes hermed et forsinket høringssvar. Vi håber, at det vil tages i betragtning, til trods for, at tidsfristen for indsendelse er overskredet.

Høringssvar udbud af biogas og andre grønne gasser

Økologisk Landsforening vil gerne komme med et indspil til markedsdialogen for udbud af biogas og andre grønne gasser, som følge af de justeringer der er kommet i udbudsvilkårene.

Økologisk Landsforening har siden 2009, hvor vi, som de første, lancerede en Klimastrategi for Økologisk Landbrug[1], set biogasområdet som et værktøj til at fremme udbredelsen af økologi. Etablering af biogas spiller en vigtig rolle for økologi gennem:

• Muligheden for at reetablere by-land kredsløbet og dermed understøtte den cirkulære økonomi og en bæredygtig ressourceudnyttelse
  • Mere effektiv næringsstofudnyttelse og højere produktivitet, og dermed større miljøeffektivitet og lavere klimabelastning pr. kilo produkt.
  • Bedre økonomisk grundlag for kvælstoffikserende planter og efterafgrødeblandinger i landbrug uden kvæg, når grøngødning og efterafgrøder kan omdannes til mobil gødning som afgasset biomasse.
  • Mindsket udledning af drivhusgasser fra økologisk husdyrgødning.
  • Potentiale for yderligere omlægning af landbrugsareal til økologisk drift.

Målet i Landbrugsaftalen om fordobling af det økologiske areal i 2030 kan kun opfyldes, hvis der tilvejebringes en bedre adgang til næringsstoffer til de økologiske marker. Problematikken om næringsstofforsyning til økologiske arealer og løsningerne herpå, har været nævnt i alle handlingsplaner m.v. fra Fødevareministeriet siden 2012, uden at der er kommet konkrete politiske skridt ud af det [2]. Nu er chancen for at tage konkrete skridt til gavn for økologiens næringsstofforsyning.

Hensyn til økologien i udbygningen af biogas

På baggrund af ovenstående, har Økologisk Landsforening nogle forhold, som vi gerne ser inddraget i udbudsmaterialet, med henblik på at man sikrer gode muligheder for økologien.

Det skal sikres at afgasset biomasse kan bruges af økologer

Der er i dag industrielle restprodukter, som bruges til biogasproduktion, der ikke er godkendte som gødning på økologiske arealer. Det er f.eks. spildevand fra slagterier og mejerier, slam fra konventionelle dambrug, restprodukter fra medicinalindustrien, samt produkter hvor der kan være GMO-materiale i råvarerne. Derfor er det kun ca. 30 biogasanlæg ud af omkring 190 anlæg i Danmark, der i dag må levere biomasse til økologer [3]. For at fremme recirkulering af næringsstoffer, og tilgængelighed, heraf til økologiske arealer, foreslår vi, at udbuddet indeholder betingelser, hvor en vis andel af de omsatte biomasser bliver holdt fri for sammenblanding med de restprodukter, der ikke er tilladte i økologi. F.eks. ved at biogasanlæggene har en separat linje til dette eller alternativt slet ikke bruger disse ikke-tilladte produkter.

Geografisk fordeling.

De eksisterende biogasanlæg, hvoraf en del forventes at bruge et biogas-udbud til at udvide produktionen, ligger ofte i husdyrtætte områder. Derved er afstanden fra et økologisk landbrug meget svingende, afhængigt af hvor i landet man er placeret. Bl.a. mangler økologiske landbrug adgang til afgasset biomasse i Østjylland, trekantområdet, Vestfyn, Midtjylland mellem Herning og Silkeborg, Thy, Mors, Hanherred, Himmerland, Nordlige Vendsyssel, Nord-Vestsjælland, Nordsjælland, Midtsjælland, Lolland-Falster og Bornholm.

Der er behov for at sikre adgang til afgasset biomasse for økologiske landbrug i hele landet og ikke kun, hvor der i forvejen er meget husdyrgødning. Udbuddet bør derfor prioritere, at biogasudbygningen så vidt muligt er landsdækkende.

Høj prioritering af råstoffer fra planterester til biogas og afgasset biomasse

Som følge af ovenstående mener vi, at der i et biogasudbud skal sikres en høj prioritering af anlægs- eller udvidelsesprojekter til anlæg, der anvender plantebaserede råstoffer som halm, efterafgrøde-slæt, overskydende græs og kløvergræs-slæt og afpuds af plantemateriale fra naturpleje m.v.

I dag baserer biogasproduktion sig i høj grad på husdyrgødning. Det skyldes ikke mindst, at det har været en måde at behandle husdyrgødningen på, for at reducere metanudslippet fra gødningen. I betragtning af behovet for at fremme både økologi og en mere plantebaseret produktion, er der imidlertid et stort behov for at sikre anlæg, der, ud over at basere sig på tilgængelig husdyrgødning, også baseres på en stor andel restprodukter fra planteproduktionen og øvrige restprodukter fra samfundet (virksomheder, borgere, institutioner m.v.).

Udvidelser af biogasanlæg bør sikre linjer, der kan levere til økologisk landbrug

Biogasanlæg, der vil udvide produktionen, har ofte mulighed for at producere afgasset biomasse i separate adskilte linjer. I så fald er det vores forslag, at det prioriteres, at biogasanlæg med flere linjer reserverer en linje, hvor afgasset biomasse må bruges af økologer ved, at der ikke iblandes ikke-tilladte biomasser i denne linje.

[1]https://www.ft.dk/samling/20091/almdel/flf/bilag/27/748719.pdf

[2]https://fvm.dk/landbrug/oekologi/oekologiens-historie/